3 vinkkiä onnistuneeseen pakkaussuunnitteluun – hyvä pakkaus voi maksimoida tuotteen myynnin
Kuluttajan arki on jatkuvaa päätöksentekoa; kauppojen hyllyillä on mittava valikoima vaihtoehtoisia tuotteita mitä moninaisimmissa pakkauksissa. Kun uuden tuotteen pakkausta aletaan suunnitella, on oikea hetki miettiä, miten siitä tehdään mahdollisimman myyvä. Millainen pakkaus on visuaalisesti houkutteleva, ja miten pakkaussuunnittelu voi lisätä tuotteen myyntiä? Ilmeen AD Akseli Kilpinen kertoo parhaat vinkit onnistuneeseen pakkaussuunnitteluhankkeeseen.
Pakkausmarkkina kasvaa jatkuvasti, ja tällä hetkellä alan tärkeimpiä trendejä ovat ekologisuus sekä verkkokaupan ja takeawayn kasvu. Samanaikaisesti pakkauksen perustehtäviä ovat tuotteen suojaus, tiedonvälitys sekä ostoimpulssien luominen houkuttelevuudella, eivätkä ne ole muuttuneet uusien trendien myötä. Mitä sinun ja yrityksesi tulisi huomioida, jotta pakkauksesi huomataan, ja jotta se myös johtaa positiiviseen ostopäätökseen? Tässä kolme parasta vinkkiä onnistuneeseen pakkaussuunnitteluprosessiin!
1. Puhuttele tuotteen ostajaa
Kun tuotteen pakkausta suunnitellaan, on tärkeää huomioida kaksi asiaa; tuotteen todennäköinen ostaja sekä yrityksesi strategia. Niin tuotteen kuin sen pakkauksenkin on puhuttava keskenään samaa kieltä ja edustettava samoja asioita – ja nimenomaan niitä asioita, joita kuluttaja etsii. Pakkaus on tuotteen käyntikortti, joka saa ostajan tarttumaan siihen. Esimerkiksi nuori ympäristönäkökulmia pohtiva kuluttaja arvostaa todennäköisemmin ekologisista materiaaleista valmistettua pakkausta, jonka design on raikas ja trendikäs. Samanaikaisesti on kuitenkin hyvä muistaa, että yrityksesi arvoineen on seisottava sen takana, mitä pakkaus lupaa. Kuluttajan luottamuksen ja sitoutumisen tuotteeseen voi ansaita vain rehellisyydellä.
2. Panosta oikeisiin asioihin
Harva yritys valitettavasti pystyy uusimaan kaikkien tuotteidensa pakkauksia kertaheitolla, eikä se olekaan aina tarpeen. Jos joudut valitsemaan, satsaa tuotteeseen tai tuoteperheeseen, jonka odotukset ovat kovimmat. Mikäli tuotteen myyntikate on hyvin alhainen, kalliit pakkausmateriaalit eivät ehkä ole perusteltuja. Kalliimman keihäänkärkituotteen kohdalla satsaus voi kuitenkin näkyä huomattavasti lisääntyneenä myyntinä, ja jättää tuotteen pysyvästi kohdeasiakkaasi mieleen.
Halvalla harvoin saa hyvää. Kun budjetti on rajallinen, kannattaa varmistua, ettei maksa turhasta. Ammattilainen osaa parhaiten kertoa sinulle mitä on järkevää tehdä budjettisi rajoissa, ja mihin ei kannata panostaa.
On myös hyvä muistaa, että uusi tarra pakkauksen kyljessä tai fontin vaihtaminen eivät yksin tee tuotteesta myyvää; pitkässä juoksussa tuotteen on oltava laadukas, hinnaltaan kilpailukykyinen ja asiakkaan tarpeen mukainen. Myös itse pakkauksen on oltava tarkoituksenmukainen ja toimiva. Satsaamalla ainoastaan designiin saat tuotteesi myytyä kerran – muut ominaisuudet ratkaisevat, valitseeko kuluttaja saman tuotteen uudestaankin.
3. Valitse osaava kumppani
Erityisesti silloin kun budjetti on rajallinen, pakkaussuunnittelun laatuun kannattaa satsata. Ammattitaitoinen ja kokenut kumppani, joka on alusta asti mukana pakkauksesi suunnittelussa, tunnistaa sudenkuopat ja lopulta säästää sinulle rahaa. Tuotteesi hyödyt saadaan parhaiten näkyville ja kuluttajan ostoslistalle, kun pakkaus on suunniteltu kokonaisvaltaisesti alusta lähtien, huomioiden yhtä lailla materiaalit, pakkaustyypin, tekstit ja värit.
Pakkaussuunnittelun ammattilainen ymmärtää kokonaisvaltaisesti liiketoimintaasi, mutta myös tosielämän kustannus- ja tuotantorealiteetteja. Kun lähtöasetelma on selvillä ja suunnittelija tietää toiveesi ja budjettisi, hän osaa tehdä ehdotuksen, joka myös on niiden mukainen. Epärealististen tavoitteiden asettaminen ei ole kenenkään edun mukaista, ja oikea ammattilainen myös tietää sen.
Meillä Ilmeellä tehdään pakkaussuunnittelua kuten kaikkea muutakin työtämme; kädet savessa ja kroppa pelissä. Pitkä kokemus kuluttajapakkausten suunnittelussa antaa hyvät lähtökohdat ja tosielämän ymmärrystä kohdata myös sinun haasteesi. Yksin kivan designin tyrkyttäminen ei ole meidän juttu – me haluamme etsiä sen menestysreseptin, jolla sinun pakkauksesi ja tuotteesi huomataan.