Siirry pääsisältöön
Blogi 8.3.2022

Akseli elävöittää yrityksen persoonan verkkosivuille

Asiantuntijahaastattelu

Out of the box ajattelee Akseli Kilpinen, Mainostoimisto Ilmeen AD, kun asiakas tilaa verkkosivut.

– En tarjoile sitä mitä asiakas suoraan tilaa, jos näen ettei se toimi. Tuon käyttäjän keskiöön, enkä vain kuorruta uutta visuaalisuudella.

Prosessin alussa kuvallisen kerronnan ammattilainen istuu alas ja tarkastelee liiketoimintaa, kilpailijoita ja nykytilaa.

– Tärkeää on kuulla, mitä tavoitteita halutaan saavuttaa millekin kohderyhmälle, yli 20 vuotta visuaalista suunnittelua tehnyt ja yli 50 verkkosivua toteuttanut Akseli summaa.

” Visuaalisuus tukee verkkosivun käyttöä, erottaa sen muista, tuo selkeyttä, persoonallisuutta ja näyttävyyttä, mutta räväkkyys ei mene koskaan käyttökokemuksen edelle.”

Akseli Kilpinen, AD, Mainostoimisto Ilme

Intohimosta visuaalisuuteen

Akseli on itse vahvasti visuaalinen ihminen.

– Minulla on selkeä intohimo lajiin. Kaupassa käydessäkin ihastelen vain pakkausten ulkoasuja, hän naurahtaa.

Verkkosivuprojektissa rakennetaan yrityksen persoonan kautta erottuvuutta.

– Seuraan alan trendejä ja olen tarkka yksityiskohdista.

AD on mukana jo, kun käyttökokemus tuodaan ensimmäisen kerran työpöydälle.

– Helposti kiinnitetään liikaa huomiota visuaalisuuteen. Se on vain yksi, vaikkakin tärkeä osa verkkosivuista, ammattilainen muistuttaa.

Visun rinnalle on nostettava käyttökokemus. Miten asiakas sivustolla liikkuu ja miten käytöstä saadaan mahdollisimman sulavaa. Visuaalisuus tukee sitä, erottaa verkkosivut muista, tuo selkeyttä, persoonallisuutta ja näyttävyyttä.

– Räväkkyys ei silti mene koskaan käyttöliittymän ja käyttökokemuksen edelle, Akseli korostaa.

Teaserista toteutukseen

Jotta sivuston ilmeestä saadaan käsitys, tekee Akseli usein kevyen teaserin ulkoasusta. Sen jälkeen on vuorossa rautalankamalli, jossa näkyy tarkemmin rakenne, sivuston elementit ja käyttöliittymä. Tämän jälkeen toteutetaan visuaalinen kuori ja protomalli sivustosta. Näitä toiminnallisia protomalleja kehitellään yhdessä eteenpäin.

AD uppoutuu usein flow-tilassa ratkaisemaan asiakkaiden haasteet.

– Perustelen tehdyt ratkaisut ja haluan muodostaa tiiviin yhteistyön ja sujuvan kommunikoinnin sekä asiakkaiden, että sivustoa toteuttavan tiimin kanssa. Kun pelisilmä toimii, on palkintona tyytyväinen asiakas ja loppukäyttäjä.

Akselin vinkit käyttöliittymä- ja käyttökokemus­suunnitteluun:

  1. Tee nykyisen sivuston kartoitus ja taustatutkimukset. Tunne kohderyhmäsi. Miten he käyttävät sivustoa?
  2. Aseta tavoitteet tarkasti
  3. Tutustu erilaisiin ratkaisuihin ja ajattele ”boksin ulkopuolelta”. Miten erottaudut?
  4. Hyödynnä ihmisille tuttuja elementtejä ja värejä helpottamaan käyttökokemusta
  5. Pidä huoli, että värit ja kontrastit tukevat selkeää luettavuutta
  6. Priorisoi eri osioiden ja elementtien hierarkia. Hallitse niiden kokoa, sijaintia ja esillepanoa näiden pohjalta
  7. Pidä sisältömäärä kevyenä ja yksinkertaisena
  8. Muista erottaa klikattavat elementit kuten CTA-napit ja linkit selkeästi muusta sisällöstä
  9. Huomioi käytettävyys eri laitteilla ja näyttöresoluutioilla
  10. Optimoi kuvat helpottaaksesi sivuston nopeaa latautumista
  11. Muista, että visuaalinen kokonaisuus rakentuu yksityiskohdista
  12. Vältä tavanomaisia kuvapankkikuvia ja yleisiä elementtejä. Persoonallinen visuaalinen ilme ja kuvamaailma erottaa
  13. Jätä elementeille tilaa ympärille. Saat sivustolle ilmavuutta, tyylikkyyttä ja sisällöt helpommin luettaviksi