Hakukonemarkkinoinnin eli SEMin usein kysytyt kysymykset
Hakukonemarkkinointi (SEM, Search Engine Marketing) on yksi tärkeimmistä ja kustannustehokkaimmista markkinoinnin muodoista. Se varmistaa, että yrityksesi löydetään ensimmäisten joukossa, kun sitä etsitään verkosta. Onnistunut hakukonemarkkinointi takaa, että asiakkaasi sekä potentiaaliset muut sidosryhmät löytävät kilpailijoiden joukosta juuri sinut.
Mitä on hakukonemarkkinointi?
Hakukonemarkkinointi eli SEM voidaan jakaa karkeasti kahteen ryhmään:
- hakukoneoptimointiin (SEO, orgaaninen eli ei-maksettu näkyvyys) ja
- hakusanamainontaan (SEA, maksettu näkyvyys)
SEO lisää näkyvyyttä ilmaisissa, orgaanisissa hakutuloksissa, ja vaatii pitkäjänteistä suunnitelmallisuutta. SEO:n avulla voit kasvattaa verkkosivujesi liikennettä huomattavan paljon, ja SEO onkin yksi tärkeimmistä markkinoinnin keinoista, joka hyvin suunniteltuna ja toteutettuna maksaa itsensä takaisin.
SEA:n maksettujen sijoitusten avulla näkyvyyttä voidaan puolestaan saavuttaa hyvinkin nopeasti. Silti myös hakusanamainonta vaatii pitkäjänteistä optimointia ja suunnitelmallisuutta. Perusteellisesti tehtynä se muodostaa tärkeän kivijalan yrityksen markkinoinnille, ja ohjaa verkkosivuillesi laadukasta, haluttua liikennettä.
Mihin hakukonemarkkinointia oikein tarvitaan?
Tehokas hakukonemarkkinointi saa potentiaaliset uudet asiakkaat kiinnostumaan, kun he vasta etsivät palveluasi ja tuotteitasi verkosta. SEM:n avulla sinun yrityksesi on juuri se tarvetta vastaava toimija, jonka asiakas löytää.
Mitä paremmin yrityksesi hakukonemarkkinointi toimii, sitä korkeammalla sivustosi näkyy hakupalvelussa (esim. Google). Jos kirjoitat hakukenttään esimerkiksi ”hotelli Helsinki”, päädyt todennäköisimmin klikkaamaan ja lukemaan ensimmäiset haussa nousevat tulokset. Juuri tästä on kyse – jos sivustosi jää kilpailijoiden jalkoihin ja nousee hakutuloksissa vasta hakujen toiselle tai kolmannelle sivulle, on korkea aika ottaa hakukonemarkkinoinnin keinot käyttöön.
Miten hakukonemarkkinointia tehdään?
Kaikki alkaa datasta. Ennen kuin hakukonemarkkinointi voidaan käynnistää, tulee ymmärtää nykytilanne. Perusteellisen analyysin avulla löydetään niin erottautumista tukevat avainsanat kuin myös sivuston mahdolliset tekniset haasteet.
Hakukonemarkkinointi jakautuukin sisältöjen optimointiin sekä avainsanojen ja sisällön kiinnostavuuden ja relevanttiuden että sivuston teknisen toimivuuden pohjalta. Jos sivustosi esimerkiksi latautuu poikkeuksellisen hitaasti, se ei todennäköisesti nouse korkealle hakukoneissa. Sisältöjen suhteen taas kannattaa aina muistaa, että hakusanoilla spämmääminen ei tee autuaaksi – sisällön tulee palvella lukijaa ja vastata hänen tarpeisiinsa.
Digimarkkinoinnin suunnittelija Juho kaivaa verkkosivuilta Matrixin dataa
Mistä tietää, että hakukonemarkkinointi on onnistunutta?
Hyvä hakukonemarkkinointi on mitattavaa eikä perustu mutuun. Jo hakukonemarkkinoinnin suunnitelmaa tehtäessä määritellään ne mittarit, joiden avulla menestystä seurataan. Mittareita voivat olla esimerkiksi sivuston lisääntynyt kävijämäärä tai mainoksen klikkaukset.
On kuitenkin hyvä muistaa, että hakukonemarkkinointi ei ole yhden yön ihme, vaan pitkäaikainen ja sitoutumista vaativa prosessi, jossa tulokset näkyvät parhaiten vasta ajan kanssa. Lisäksi hakukonemarkkinointi vaatii aika ajoin tarkastuspisteitä, joissa varmistetaan, että suunta on edelleen oikea ja tavoitteet ja toimenpiteet vastaavat toisiaan.
Miten ILME voi auttaa hakukonemarkkinoinnissa?
Me Ilmeellä autamme sinua lisäämään yrityksesi liikennettä, tunnettuutta ja myyntiä SEM:n avulla. Pitkän kokemuksen voimin varmistamme, että yrityksesi hakukonemarkkinointi on vaikuttavaa ja toimii kustannustehokkaasti.
1. Analyysi – mikä on hyvää ja mitä vielä kehitetään
Käymme läpi yrityksesi verkkosivut hakukoneoptimoinnin eli SEO:n näkökulmasta. Etsimme termit ja avainsanat, joiden avulla sivustosi erottuu ja saa parempaa hakukonenäkyvyyttä.
2. Suunnitelma – näin eteenpäin
Yhdessä teemme suunnitelman tavoiteltavasta näkyvyydestä, jolla takaat tuotteesi ja palvelusi näkymisen halutulle kohderyhmälle. Suunnitelma on konkreettinen ja helposti ymmärrettävä, ja sen tuloksia voidaan mitata ja seurata.
3. Hakusanamainonta – matka oikean kohderyhmän näkyvyyteen
Mikäli yritykselläsi ei vielä ole Google Ads -tiliä, luomme sinulle uuden tilin. Auditoimme yrityksesi tilin, ja parannamme sen optimointia vuosien kokemuksellamme. Kokonaan uuden tilin kohdalla suunnittelemme tarkkaan sen kampanjarakenteen. Saat avaimet käteen -palvelun, jossa luomme kaiken hakusanamainontaan vaadittavan sisällön mainosteksteineen ja hallinnoimme tiliäsi jatkuvana palveluna.
4. Koulutus – askelmerkit menestykseen
Tarvittaessa opastamme sinua itse hakukoneoptimoimaan sivustosi sisältöjä sekä luomaan uutta ja hakukoneiden näkökulmasta toimivaa sisältöä. Osana suunnitelmaa voidaan myös luoda helposti seurattavat askelmerkit, joiden avulla voit sujuvasti ottaa sivustosi hakukonemarkkinoinnin haltuun ja ylläpitää hyvää näkyvyyttä.
ILMEeltä saat muun muassa:
- Nykytilanteen analyysi
- Analytiikkaan perustuva sisällön räätälöinti sekä suositukset termeistä ja avainsanoista, joilla tavoittelemme näkyvyyttä
- Hakukoneoptimoinnin suunnitelma, joka kattaa kaiken sivuille lisättävän SEO-aineiston räätälöitynä yrityksellesi
- Sivuston tekninen tarkistus hakukoneoptimoinnin näkökulmasta
- Kilpailijoiden saavuttaman näkyvyyden kartoittaminen
- Hakusanamainontakampanjan rakenteen luominen
- Laaja avainsanasuunnittelu ja -tutkimus
- Mainoslaajennusten luominen
- Konversiopisteiden määritteleminen ja luominen
- Viikoittainen optimointi
- Kuukausittainen selkeä raportointi