Kolme somen trendiä, jotka markkinoijan pitää tietää
Onnistuneen somemarkkinoinnin pohjana toimii somestrategia, jonka avulla some palvelee liiketoiminnan tarpeita suunnitelmallisesti ja mitattavasti. Vankka suunta antaa tilaa trendien tehokkaalle hyödyntämiselle. Sosiaalisen median asiantuntijamme Kirsi Rajala kokosi yhteen kolme vuoden 2023 suurinta trendiä.
Somen suurin megatrendi on selvä: sosiaalinen media on muuttumassa lähemmäksi perinteistä yksisuuntaista mediaa, jossa kulutetaan kiinnostavia sisältöjä ja ollaan vähemmän sosiaalisia. Somessa yksittäiset trendit muuttuvat nopeammin kuin kukaan ehtii pitää kirjaa – eikä ammattitaitoinen markkinoija juokse koskaan vain trendien perässä. Taitava markkinoija hyödyntää ja ottaa trendeistä opikseen, jotta osaa valjastaa ne palvelemaan omia tavoitteitaan.
1. trendi: sisällöt, sisällöt ja vielä kerran sisällöt
Some pirstaloituu, käyttäjät hajaantuvat ja kanavavalinnoilla on entistä enemmän merkitystä, kun halutaan löytää oikeat kohdeyleisöt. Markkinoijalle tämä näkyy erityisesti sisältötarpeissa. Samaa sisältöä ei ole mitään mieltä tuutata yrityksen joka kanavaan, vaan on olennaista ymmärtää, millaista sisältöä oma kohderyhmä haluaa missäkin kanavassa kuluttaa.
Seuraajamäärien kyttääminen on ollut vanhanaikaista jo pitkään, mutta erityisesti tänä vuonna kannattaa kiinnittää huomiota yhteisön kasvattamiseen. Eri alustojen algoritmit ovat armottomia, eivätkä ne suosi suuria profiileja – jopa päinvastoin. Seuraajat eivät näe sisältöjä, elleivät sisällöt ole oikeasti relevantteja ja kiinnostavia heille. Yhteisön rakentaminen vaatii vaivaa ja näkemystä: yksittäiset onnistuneet julkaisut eivät riitä, vaan koko sisällöntuotannon pitää rakentaa kiinnostavaa näkyvyyttä ja saada ihmiset palaamaan tilin pariin yhä uudestaan ja uudestaan.
Mikä vuonna 2023 ei ole muuttunut: se, miksi ihmiset käyttävät somea. Sisällöissä hauskuus, ajankohtaisuus ja autenttisuus ovat edelleen trendaavia aiheita. Ihmiset haluavat viihtyä ja persoonallisuuteen sekä aitoon huumoriin suhtaudutaan entistä positiivisemmin.
2. trendi: (Short-form) pystyvideot
Short-form -videot eivät ole uusi trendi, mutta niiden merkitys tuntuu vuosi vuodelta kasvavan. Somen asiantuntijat linjasivat vuoden 2023 alussa, että lyhytvideoihin panostetaan entistä enemmän rahaa ja resursseja. TikTokin jättimenestys potkaisi lyhyiden pystyvideoiden suosion kasvun kunnolla käyntiin, jonka jälkeen muut somekanavat ovat kiireesti tuoneet videot keskeisempään rooliin omilla alustoillaan.
Lyhytvideot ovat muuttaneet ihmisten käytöstä. Olemme yhä kärsimättömämpiä: videolla on sekunti aikaa vakuuttaa katsojat siitä, että sen ohi ei kannata pyyhkäistä. Viimeistään nyt on aika unohtaa somevideoista logot, maalailevat aloitukset ja puisevat otsikot – aiheeseen pitää mennä ensimmäisellä hengenvedolla.
Pystyvideot (TikTok, Metan storyt ja reelsit) saavat 90 % vaakavideoita paremmat katseluprosentit. Videot sitouttavat keskimäärin muuta sisältöä paremmin ja erityisesti mainonnassa Meta suosii videosisältöjä selvästi kuvia enemmän.
3. trendi: Social SEO
Yksi vuoden merkittävimmistä muutoksista on sosiaalisen median muuttuminen hakukoneeksi – eli markkinoijien näkökulmasta kasvava tarve optimoida somesisältöjä SEOn avulla.
Mistä on kyse? Erityisesti Gen Z (18–24-vuotiat) käyttävät somea hakukoneena. Lähes 40 % nuorista etsii tietoa todennäköisemmin eri somealustoista kuin perinteisistä hakukoneista. Tämä näkyy varsinkin TikTokissa, jossa Z:t tekivät jo viime vuonna hakuja enemmän kuin Googlessa. Kuvio on tuttu: mitä nuoriso edellä, sitä muut käyttäjät perässä.
Somekanavista etsitään esimerkiksi reseptejä, alueella olevia ravintoloita, tuotemerkkejä ja erilaisia tuotteita. Trendi vaikuttaa kaikkeen sisällöntuotantoon: ihmiset eivät enää selaa yhtä paljon esimerkiksi feediä ja näe seuraamiensa tilien julkaisuja, vaan käyttävät suoraan hakua.
SEO-sisällöntuotannossa ensisijaista on huomioida toisto ja selkeys. Paras tulos saavutetaan, kun viestitään johdonmukaisesti yleisöä kiinnostavista aiheista ja vastataan suoraan hakukoneille esitettäviin kysymyksiin. Esimerkiksi how to -videot ovat oivia keinoja SEOttaa somea.
Miten oma some SEOtetaan? Kiinnitä huomiota näihin:
- profiilin SEOttaminen: kaikki lähtee yrityksen profiilista. Kerro selkeästi mitä teette, millä # yrityksenne löytää, missä toimitte jne.
- avainsanat (tekstit, videot, kuvat, tekstitykset): samojen sanojen toisto opettaa algoritmit ymmärtämään, mitä myytte ja mistä asioista teidän somesivultanne saa lisätietoja. Videoiden tekstitykset ovat erityisen tärkeitä SEOn kannalta.
- Meta/ALT-tekstit: huolehdi, että kuvien ja postausten meta- ja alt-tekstit ovat kunnossa. Hakukoneet käyttävät erityisesti metatekstejä, kun etsivät tietoa sivuista.
- #-omistajuus: valitse muutama hashtag, joita kohderyhmäsi käyttää. Hanki pitkäjänteisellä työllä ja toistolla omistajuus valittuihin #.
- löydettävyys ja tunnistettavuus: somessa esiintyvät samanlaiset tunnistettavat sarjat auttavat hakukoneita ja käyttäjiä löytämään relevantin sisällön pariin. Muista myös päivittää, missä yrityksenne fyysisesti sijaitsee, jotta se on löydettävissä.
Kaipaatko lisää vinkkejä, miten yrityksen somen saa loistamaan? Käy lukemassa vastaukset sosiaalisen median ja somemarkkinoinnin usein kysyttyihin kysymyksiin.