Menestysvinkit verkkosivujen sisältöihin – 5 keskeistä parannusideaa
Verkkosivut ovat usein yrityksen käyntikortti ja paikka, josta asiakas etsii vastauksia mieltä askarruttaviin kysymyksiin. Oli sitten kyseessä kampanjan laskeutumissivu tai kokonainen verkkosivu-uudistus, sisältösuunnittelu lähtee aina samasta kysymyksestä: mitä asiakas etsii sivulta?
Kurkkaa alta sisältötiimimme 5 vinkin lista asioista, joihin keskitymme verkkosivujen sisältösuunnittelua tehdessämme.
1. Ei koskaan meille, vaan aina asiakkaalle
Sisällöntuotannossa kannattaa hypätä asiakkaan saappaisiin ja muistaa asiakaslähtöisyys: sisältöjä ei tehdä yrityksen tarpeisiin vaan sen takia, että voisimme palvella asiakasta ostopolun joka vaiheessa mahdollisimman hyvin. Emme siis mieti mitä me haluamme kertoa vaan, mitä asiakas haluaa kuulla.
Onnistunut sisältö puhuttelee, ilahduttaa ja saa viihtymään – muista siis tuntea kohderyhmäsi hyvin!
2. Tunne julkaisujärjestelmä – ja mihin se taipuu
Olet kirjoittanut mukaansatempaavan tekstin tai editoinut täydellisen kuvan, mutta se näyttää verkkosivuilla kamalalta – tämä jos jokin turhauttaa! Sisältötyön sujuvuuden kannalta ennen sisällöntuotantoa onkin tärkeä selvittää, millaisiin sivupohjiin verkkosivu taipuu.
Sivuilla on usein käytössä monia erilaisia elementtejä ja sisältöpaikkoja, joihin mahtuu tietyn mittaiset otsikot, ingressit, tekstit ja kuvat. Tuntemalla elementtien mahdollisuudet ja rajoitukset saat rakennettua monipuolisen sivun – ilman harmaita hiuksia.
3. Olemme laiskoja ja se on ok
Ihmiset ovat valikoivia lukijoita ja siksi verkkosivuilla silmäiltävyys onkin kaikki kaikessa. Verkkosivuilta halutaan löytää oleellinen tieto nopeasti ja energiaa turhaa kuluttamatta.
Harva lukee verkkosivusisältöjä sanasta sanaan, vaan sivuilta silmäillään otsikot, listat, kuvat ja toimintakehotukset. Pakkaa näihin elementteihin mahdollisimman paljon välitettävää informaatiota. Kun silmäily tuottaa lukijalle halutun tuloksen, hän saattaa hyvinkin pureutua sivusisältöihin tarkemmin.
4. Valitse oikea sävy – ja seuraa sitä
Ennen sisällöntuotantoa on hyvä palauttaa mieleen yrityksen tone of voice eli tutummin tonari. Määritelty äänensävy auttaa pitämään verkkosivujen sisällöt yhtenäisinä erityisesti silloin, jos useampi ihminen tuottaa sivulle sisältöä.
Sisältöspesialistin niksi: Tonarin kanssa jumppaamisesta voi olla apua, kun tyhjän paperin kammo pääsee yllättämään.
5. Älä unohda näyttävää loppua
Viimeisenä, mutta ei todellakaan vähäisimpänä, verkkosivuille kannattaa aina muistaa lisätä jokin asiakkaan kannalta hyödyllinen CTA (call to action) eli toimintakehotus. Näin ostopolku ei pääse missään vaiheessa katkeamaan ja asiakkaan on helppo jatkaa lukemaan aiheesta lisää tai ottaa yhteyttä.
Tosielämän esimerkki: Kaipaatko lisää apua tai vinkkejä verkkosivu- tai sisältösuunnitteluun?