Natiivimainonta – miksi ja miten?
Natiivimainonta on ketterä mainosmuoto, jolla asiakkaat sitoutetaan brändiin aidosti asiakaslähtöisillä ja kiinnostavilla sisällöillä.
Natiivimainonta tarkoittaa maksettua artikkelimuotoista mainosta, joka sijaitsee digijulkaisussa toimituksellisen materiaalin joukossa. Formaatti on periaatteessa tuttu advertoriaali, joka on tuotu digimuotoon. Pohjimmiltaan hyvä natiiviartikkeli tarjoaa lukijalle laadukasta sisältöä, jonka kanssa halutaan aidosti viettää aikaa.
Koukuta tehokkaasti uudet kohderyhmät
Ihmiset sitoutuvat lukemaan laadukkaita natiiviartikkeleita tavallisia yrityksen verkkosivuilla olevia blogitekstejä paremmin. Mitä enemmän aikaa sisällön parissa vietetään, sitä kirkkaampi muistijälki siitä, ja lopulta brändistä, jää. Tyypillisesti natiivimainokset nappaavat lukijan huomion minuuteiksi, keskimäärin yhden artikkelin lukuajat vaihtelevat 3–5 minuutin välillä.
Mediat ovat tehokas tapa saavuttaa massat siellä, missä ihmiset viettävät aikaansa. Esiintyminen luotettavassa uutismediassa on hyväksi brändille: se lisää tunnetta mainonnan luotettavuudesta ja alentaa kynnystä ryhtyä vuorovaikutukseen brändin kanssa.
Parhaimmillaan hyvin kohdennettu natiivimainonta voi saavuttaa täysin uusia kohderyhmiä. Useimmiten mainontaa pystytään kohdentamaan iän, paikkakunnan/alueen ja kiinnostuksenkohteiden mukaan. Kohdennuksessa on tärkeää valita myös mediat oikein: halutaanko tavoittaa suuret massat vai tietystä teemasta kiinnostuneita lukijoita.
Natiivimainosten klikkausprosentti (CTR) on yleensä 2–10 kertaa korkeampi kuin perinteisessä display-mainoksessa vastaavassa sijainnissa. Tyypillinen klikkaushinta (CPC) vaihtelee 0,40–1 € välillä.
Alustana oma blogi tai ostettu media
Natiivimainontaa voi ostaa kahdella tavalla: joko itse ohjelmallisesti tai suoraan halutun lehden mediamyynnistä. Jos natiivia ostaa itse, näkyy mainos toimituksellisen sisällön joukossa, mutta artikkeli ohjaa suoraan yrityksen omille verkkosivuille – tyypillisesti siis blogiin. Ohjelmallista ostamista voi tehdä esimerkiksi Readpeakin avulla. Alustat tarjoavat kattavan valikoiman medioita, joissa natiivimainonta voi näkyä. Valittavana on tyypillisesti suuria valtakunnallisia medioita (esim. MTV, Iltalehti ja aluemediat) sekä pienempiä paikallisia lehtiä ja erilaisia erikoisjulkaisuja.
Mediat myyvät natiiviartikkeleita omiin lehtiinsä, jolloin artikkeli julkaistaan suoraan mediassa – tällöin se muistuttaa tavallista lehtijuttua mainonta-merkillä höystettynä. Brändin viesti uppoaa sujuvasti muuhun journalistiseen sisältöön, eikä sitä mielletä yhtä helposti mainonnaksi. Ihmiset suhtautuvat pääasiassa median sivuilla oleviin natiiviartikkeleihin omia verkkosivuja suopeammin ja viettävät niiden kanssa mielellään aikaa.
4 vinkkiä toimivaan natiiviartikkeliin
- Älä myy mitään. Tämä on tärkein sääntö: hyvä ja toimiva natiiviartikkeli on toimituksellinen, ei myyntipamfletti. Tehokkaimmat natiiviartikkelit rakentavat brändiä, eivätkä ole taktisia. Kirjoita artikkelisi niin, kuin toimittaja sen kirjoittaisi.
- Tartu ajankohtaiseen teemaan. Lukijan mielenkiinnon saa parhaiten napattua hyödyntämällä pinnalla olevia aiheita. Tehkää teksti, jossa yhdistätte ajankohtaisia teemoja yrityksenne ydinosaamiseen.
- Kirjoita lukijalle, älä itsellesi. Markkinoinnissa sorrutaan helposti hehkuttamaan omaa erinomaisuuttaan, mutta natiivisisältöjen kanssa on tärkeää muistaa, miksi juttua kirjoitetaan: lukijaa varten. Mieti kirjoittaessasi, miksi lukija on tästä kiinnostunut ja miten hän hyötyy lukemastaan.
- Hyödynnä pikavoittoja. Natiivikampanjaa suunnitellessa kannattaa miettiä, pystyisikö samasta teemasta kertomaan useasta eri vinkkelistä. Median sykli on hektinen, joka valitettavasti tarkoittaa, että natiiviartikkeleiden uutuusarvo hiipuu nopeasti. Ihmiset käyvät verkkolehtien sivuilla useasti päivässä, joten viikko on yhdelle natiivimainokselle pitkä aika. Parhaat tulokset saavutetaan kampanjoilla, joissa sisällöt vaihtuvat usein ja rakentavat samalla selkeää kokonaisuutta.