
Kalasta kehut joulupöydässä.
KalaneuvosOhjelmayhteistyöllä potkua sesongin myyntiin
Erilaiset kalat kuuluvat suomalaiseen joulupöytään. Koska kilpailu eri brändien välillä on tiukkaa, Kalaneuvos halusi varmistaa, että kuluttajien lautasille löytävät jouluna 2024 yhä useammin heidän laadukkaat ja monipuoliset kalatuotteensa.


Haaste
Jouluruoka on monelle yksi tärkeimmistä joulutunnelman luojista, ja kalalla on vakiintunut rooli suomalaisten joulupöydissä. Kalatuotteita ostetaankin joulukuussa jopa kaksinkertainen määrä muihin kuukausiin verrattuna.
Vaikka kalaa myydään joulunaikaan runsaasti, kilpailu eri brändien välillä on tiukkaa. Toisaalta kala saatetaan korvata kokonaan myös muilla tuotteilla vaihtoehtojen jatkuvasti kasvaessa.
Jotta Kalaneuvoksen tuotteet löytäisivät tiensä entistä paremmin kuluttajien ostoskoreihin, suunnittelimme joululle 2024 monikanavaisen kampanjakokonaisuuden. Tavoitteena oli paitsi kasvattaa Kalaneuvoksen markkinaosuutta joulukalojen myynnistä, tarjota myös inspiraatiota ja ideoita monipuolisempaan kalan käyttöön pikkujoulujen, itsenäisyyspäivän ja jouluaaton menuissa.
Ratkaisu
Lähdimme rakentamaan Kalaneuvoksen vuoden 2024 joulukampanjaa MasterChef Suomi Joulu -ohjelmayhteistyön ympärille. Yhteistyön avulla saimme monikanavaisen digikampanjan lisäksi mukaan kustannustehokkaasti myös television (MTV) sekä suoratoistopalvelun (Katsomo).
Kampanja rakentui kahdesta toisiaan tukevasta kokonaisuudesta. Ensimmäinen näistä oli brändimielikuvaa vahvistava kokonaisuus, jonka keskiössä oli kuvaamamme tunnelmallinen kampanjavideo kalaherkkuja notkuvasta joulupöydästä. Videon äänimaisemaan valitsimme iloista puheensorinaa sekä herkuttelijat yhteen kokoavan dinner bellin. Videota hyödynnettiin niin MasterChef Suomi Joulun katkotunnisteessa kuin monipuolisesti sosiaalisessa mediassa. Kalasta kehut joulupöydässä -pääviesti alleviivasi monitulkintaisesti Kalaneuvoksen tuotteiden avulla onnistumista.
Kampanjan toinen kokonaisuus oli vahvasti reseptivetoinen ja taktisempi. Mukana oli monipuolisesti Kalaneuvoksen omia reseptejä, jotka valokuvasimme. Lisäksi hyödynsimme kampanjassa MasterChef Suomi Joulu -jaksoissa nähtäviä julkisuudesta tuttujen henkilöiden, kuten Kari ”Kape” Aihisen, Henri Alénin, Sabina Särkän ja Joona Puhakan, valmistamia reseptejä. Myös Kalaneuvoksen yhteistyövaikuttajat Chef Wallin ja Micke Björklund jakoivat sosiaalisen median kanavissaan parhaat reseptinsä joulun kalaherkkuihin.
Kampanjan liimana toimi kampanjasivusto, jonne kaikki liikenne ohjattiin.

Mitä teimme
- Kampanjan konseptointi
- Visuaalinen ilme
- Pääviestit
- Kampanjasivu ja sisällöt
- Kampanjavideon kuvaus ja käsittely
- Kampanjakuvien valokuvaus ja käsittely
- Ohjelmayhteistyö ja sen koordinointi
- Mediasuunnittelu
- Digikampanjan teksti- ja kuvamateriaalien työstö sekä toteutus
Onnistumiset
Kalaneuvoksen joulukampanja ylsi tavoitteisiinsa niin brändimielikuvan vahvistamisen kuin taktisempien mittareiden osalta. Kampanja oli lisäksi edesauttamassa Kalaneuvoksen upeaa tulosta: joulukuu 2024 oli Kalaneuvoksen koko 50-vuotisen historian myynnillisesti paras kuukausi.
Koko kampanja toteutettiin ILMEen tapaan vauhdilla, luovasti ja rennolla varmuudella – pienet haasteetkin ratkottiin matkan varrella mallikkaasti. Tuollaiseen kalaa notkuvaan joulupöytään mekin haluaisimme!
Joulukampanjan slogan ”Kalasta kehut joulupöydässä” on loistoesimerkki siitä, miten ILME osaa taidokkaasti tiivistää olennaisen vain pariin sanaan.
Kampanja pyöri monikanavaisesti MasterChef Suomen ympärillä, ja sen tavoitteena oli kasvattaa markkinaosuutta, vahvistaa brändimielikuvaa ja inspiroida ihmisiä hyödyntämään kalaa monipuolisemmin vuoden tärkeimpänä kalasesonkina. Ja se onnistui! Verkkosivujemme kävijämäärä kasvoi merkittävästi viime vuoteen verrattuna, ja brändimme sai laajasti näkyvyyttä niin digikanavissa kuin mainoskatkoillakin.
MTV:n ja Katsomon mainoskatkoihin kuvattu kampanjavideo syntyi vaivattomasti – lopputuloksena runsas, värikäs ja houkutteleva joulupöytä. ILMEen pettämätön visuaalinen silmä ja huipputiimi tekivät jälleen taikojaan. Lopputulokseen olimme erittäin tyytyväisiä: tuollaiseen kalaa notkuvaan joulupöytään mekin haluaisimme! Koko kampanja toteutettiin ILMEen tapaan vauhdilla, luovasti ja rennolla varmuudella – pienet haasteetkin ratkottiin matkan varrella mallikkaasti.
Paula Kalliolahti, Markkinointikoordinaattori, Kalaneuvos

Kampanja lukuina
- Joulukuu 2024 oli myynnillisesti paras kuukausi Kalaneuvoksen koko 50-vuotisen historian aikana
- +19,5 % kasvu verkkosivuliikenteessä verrattuna jouluun 2023
- ~5 000 000 mainosnäyttöä digikanavissa
- 18 katkotunnisteen näyttökertaa MTV:llä MasterChef Suomi Joulu -ohjelman mainoskatkoilla

Asiakkaamme Kalaneuvos
Kalaneuvos on yli 50 vuotta vanha perheyritys, jonka juuret ponnistavat Pirkanmaan Sastamalasta. Kalaneuvos harjoittaa kalanjalostusta, tukkukauppaa, maahantuontia ja vientiä. Kalaneuvos-konserniin kuuluu myös Martin Kala Oy Turussa ja Kaskisissa. Konsernin liikevaihto oli 104 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja työntekijöitä perheyritys työllistää noin 140.
Asiakkaamme verkkosivu: Kalaneuvos.fi
Katso myös

PTY ry Ikärajavalvonnan kampanja
Päivittäistavarakauppa PTY ry:n tavoitteena on viestiä ikärajavalvonnasta kannustavasti ja yhteistä vastuuta korostamalla. ILME suunnitteli ikärajavalvonnan tärkeydestä muistuttavan valtakunnallisen kampanjan, jonka keulakuvana toimii artisti Lxandra.
XAMK Verkkosivut
Kaakkois-Suomen Ammattikorkeakoulu Xamkin uusi verkkosivusto julkaistiin kesällä 2024. ILME suunnitteli sivuston käyttöliittymän sekä käyttökokemuksen, sisältäen uudistetun visuaalisen ilmeen. Samassa yhteydessä ILME suunnitteli ja toteutti sivustolla nähtävät tekoälyavusteiset brändikuvat.