Siirry pääsisältöön

KalaneuvosVideon voima – brändi­mielikuvaa vahvistava kesä­kampanja

Kesä on elintarvikemarkkinoinnin kulta-aikaa. Jotta kotimainen kala-alan suunnannäyttäjä erottautuisi tästä hyvin taktisesta ja tuotekeskeisestä mainonnasta, Kalaneuvoksen vuoden 2024 kesäkampanjaa lähdettiin rakentamaan tunteisiin vetoavan kampanjavideon ympärille.

Haaste

Grillaus on suomalaisten kansallislaji: yli 70 % suomalaisista grillaa kesäaikaan. Grilliruoka on kuitenkin usein rasvaista ja epäterveellistä. Tämä on ristiriidassa sen kanssa, että suomalaiset haluavat yhä enenevissä määrin vaalia kokonaisvaltaista hyvinvointiaan. Kala vastaa hyvin tähän tahtotilaan ollen makkaraan ja moneen muuhun perinteiseen grilliherkkuun verrattuna terveellisempi vaihtoehto grilliin.

Kalan grillausprofiilin nostoa tukee myös kuluttajien halu lisätä kalaa lautasilleen. Lähes 60 % suomalaisista toivoisi voivansa kasvattaa kalan määrää ruokavaliossaan.

Kesäruoassa arvostettavia ominaisuuksia ovat herkullisuuden lisäksi esimerkiksi tietynlainen rentous, helppous ja nopeus. Moni mieltää kalan grillaamisen kuitenkin yksipuoliseksi ja vaikeaksi. Tätä mielikuvaa haluttiin lähteä murtamaan herkullisten reseptien ja esimerkin kautta.

”Kuvittele itsesi alkukesän puutarhajuhliin.

Omenapuut kukkivat ja aurinko paistaa juuri sopivasti. Terassipöytä on katettu makeilla ja suolaisilla kesäherkuilla. Lapset leikkivät koiran kanssa. Aikuiset grillailevat viimeisiä tarjoiluita. Tunnelma on leppoinen ja kaikilla on hymy suupielillä.

Ennen kun pienen kesäheinän pellavamekolle tipahtaa kastiketta, otetaan muistoksi valokuva koko seurueesta…”

Ratkaisu

Näkemyksemme pohjalta suunnittelimme Kalaneuvokselle monivuotisen, tunteisiin vetoavan ja brändimielikuvaa vahvistavan kampanjavideon kalan grillauksen ympärille. Videon käsikirjoituksessa hyödynnettiin leikkisästi monille valokuvan ottamisen yhteydestä tuttua ”sanokaa muikku” -lausahdusta. Yksittäisten tuotteiden esittelyn sijaan videossa olivat keskiössä hyväntuulinen yhdessäolo ja herkuttelu sekä Kalaneuvoksen monipuolinen kalavalikoima – kaikki kalat kesän grillihetkiin.

Suoratoistopalveluissa ja useissa sosiaalisen median kanavissa pyörinyt kampanjavideo toimi pohjana koko monikanavaiselle kesäkampanjalle. Kesä-heinäkuussa 2024 käynnissä olevaan kampanjaan kuuluivat myös kesäautoilijoille suunnattu radiomainos sekä sosiaalisessa mediassa markkinoitavat grilliin sopivat kalareseptit. Ihmisten rohkaisemiseksi kampanjassa jaettiin lisäksi helppoja käytännönvinkkejä kalan grillaamiseen. Myös Kalaneuvoksen yhteistyövaikuttajat jakoivat sosiaalisen median kanavissaan parhaat vinkkinsä ja reseptinsä kalaherkkujen grillaukseen.

Kampanjamateriaalit koottiin lisäksi yhteen kampanjasivustolle.

Kampanjan toteutus ja koordinointi sujui Ilmeeltä ensiluokkaisesti ja mieleen jäi varsinkin kuvauspäivän iloinen, rento ja samalla erittäin asiantunteva sekä tehokas toteutus koko tiimin osalta.

Kesäkampanjan suunnittelu lähti heti räväkästi liikkeelle. Pääsimme nopeasti ja tehokkaasti yhteisymmärrykseen kokonaisuudesta ja tavoitteista. Kampanjan toteutus ja koordinointi sujui Ilmeeltä ensiluokkaisesti ja mieleen jäi varsinkin kuvauspäivän iloinen, rento ja samalla erittäin asiantunteva sekä tehokas toteutus koko tiimin osalta. Saimme välitettyä monikanavaisesti ja tavoitteen mukaisesti terveellisen kalaproteiinin viestiä kesän grillaajille!  

Juho Järvinen, Tuote- ja markkinointijohtaja, Kalaneuvos

Mitä teimme

  • Kampanjan konseptointi
  • Visuaalinen ilme
  • Pääviestit
  • Kampanjasivu ja sisällöt
  • Kampanjavideon käsikirjoitus
  • Radiomainoksen käsikirjoitus
  • Kampanjakuvien valokuvaus ja käsittely
  • Vaikuttajayhteistyö ja sen koordinointi
  • Mediasuunnittelu
  • Digikampanjan teksti- ja kuvamateriaalien työstö sekä toteutus

Kampanjavideon ja radiomainoksen tuotannosta vastasi Karu Films.

Asiakkaamme Kalaneuvos

Kalaneuvos on yli 50 vuotta vanha perheyritys, jonka juuret ponnistavat Pirkanmaan Sastamalasta.  Kalaneuvos harjoittaa kalanjalostusta, tukkukauppaa, maahantuontia ja vientiä. Kalaneuvos-konserniin kuuluu myös Martin Kala Oy Turussa ja Kaskisissa. Konsernin liikevaihto oli 104 miljoonaa euroa vuonna 2023 ja työntekijöitä perheyritys työllistää noin 140.

Asiakkaamme verkkosivu: Kalaneuvos.fi