Aika elää.
Lahden MuseotAika elää vahvan brändin ansiosta
Kesällä 2024 Lahden Historiallisen museon puistossa kuhisi. Kauan odotettu 100-vuotiasta kokoelmaansa juhlivan museon avaus kiinnosti kulttuuriväkeä, kaupunkilaisia, vierailijoita ja asianharrastajia. Useita vuosia kestäneiden kunnostustöiden jälkeen Lahden Historiallinen museo avasi vihdoin ovensa. Kunnostustyöt olivat keränneet huomattavasti näkyvyyttä. Upeasti restauroitu Lahden Historiallinen museo muodostaa omassa genressään poikkeavan elämyksen tarjoten osallistavan ja vahvasti digitaalisen kävijäkokemuksen. Museosta havitellaan lahtelaisten omaa olohuonetta, johon voi piipahtaa kylään koska tahansa ja useammankin kerran. Avausvaiheessa museon piti saada arvoisensa huomion sekä sen brändin tuli rakentaa vanhaa kunnioittaen – samalla uusia ja kiinnostavia näkökulmia tarjoten. Ensivaikutelman voi tehdä vain kerran, ja siksi Lahden Historiallinen museo valitsi kumppanikseen ILMEen.
Ratkaisu
ILMEen kumppanuus Lahden Historiallisen museon kanssa pohjautuu syvään paikallistuntemukseen, alueellisen museokentän kattavaan tuntemukseen sekä läheiseen yhteistyöhön. ILME on asiakkaan kumppanina arjen tekemisissä sekä palvelee oivaltavan strategisissa ja näkemyksellisen markkinointiviestinnän tarpeissa.
Halusimme tuoda museon brändin ytimeen aitoja viestejä, jotka resonoivat sekä Lahden pitkää historiaa että puhuttelevat kutsuvasti uutta ja isompaakin yleisöä. Toteutimme tämän yhdistämällä voimakkaan, mutta historiaa henkivän graafisen kuvituksen yhtä vahvoihin tarinoihin ja pääviesteihin. Tämänlainen toteutus rakentaa rohkeaa imagoa uudenlaisesta toimijasta museokentällä. Yhteistyön avulla museon paikallista ja valtakunnallista tunnettuutta sekä kävijämääriä kasvatetaan entisestään ja luodaan aikaansa edellä oleva ja elämyksellisen museoimago.
Mitä teimme?
ILME on vahvassa yhteistyössä kehittänyt monialaista näkyvyyttä asiakkaan toiveista ja kohderyhmien tarpeista lähtien. Olemme olleet mukana esimerkiksi seuraavissa:
- Päänäyttelyn (laaja) graafinen ohjeisto
- Markkinointi- ja viestintäsuunnitelma (sisällöllinen ja visuaalinen)
- Näyttelyn tilalliset sovellukset (päänäyttelyn aineistojen suunnittelu ja taittotyö)
- Opasteet
- Avajaismarkkinointi (kuvitukset, lanseerauskampanjan materiaalit, aikataulutus, kanavat ja kokonaisvaltainen suunnittelu)
- Museokaupan tuotteiden etikettien yhtenäistäminen
- Museokaupan tuotteiden suunnittelua, kuten kartanosukat
Päänäyttelyn graafinen ohjeisto
Kuusi huonetta käsittävä päänäyttely ”Hyvä paikka” kertoo paikallisesta kaupunki- ja maakuntahistoriasta jääkaudesta nykypäivään. Näyttelyelämys on monitahoinen, jossa voi uppoutua toisiin todellisuuksiin ja ympäristöihin sekä erilaisiin äänikokemuksiin. Näyttely tempaa kävijän mukaansa erilaisin aistikokemuksin sekä osallistaa, vaikuttaa, välittää tietoa ja voimaannuttaa kävijöitä. Perusnäyttelyn vaihtuvuussykli on 10 vuotta.
Perusnäyttelyn graafinen ilme tukee jo tehtyä konseptisuunnitelmaa pohjaten samoihin periaatteisiin. Graafisen ilmeen tavoite on olla näyttelyn monitahoisen kokemuksen rinnalla vakaa, saavutettava ja aikaa kestävä kumppani.
Näyttelyssä tiedon välittäminen on merkittävässä osassa, mikä määrittää graafisen ilmeen suunnan. Hyvän näyttelykokemuksen takaamiseksi ohjeistossa määritellään esimerkiksi tekstihuoltoon liittyviä ratkaisuja detaljitasolla.
Onnistumiset
Lahden Historiallinen museo on vallannut huomattavaa näkyvyyttä Lahden katukuvassa sekä museokentässä. Jo kahden ensimmäisen aukiolokuukauden aikana museo keräsi huimat 12 000 vierailijaa, ja museo on ollut kaupunkilaisen kielen päällä laajasti. Näkyvät mainospinnat, erottuva visuaalinen ilme sekä mielenkiinto uutta ja perinteisestä poikkeavaa museota kohtaan kahmivat museolle kävijöitä ja loistivat mediassa ja lehtiotsikoissa.
”ILMEen toteuttama lopputulos oli vaikuttava, yhtenäisesti näyttelyn kokonaisilmettä kunnioittava sekä raikas ja modernisti koottu.”
Työskentely Ilmeen kanssa toimi sujuvasti ja asiantuntevasti. Tiukassa aikataulussa ILME oli luotettava kumppani, joka pystyi tarjoamaan rautaisella otteella ratkaisut haasteisiimme. Hankkeen etenemiselle oli asetettu tarkat aikataulut, joissa pysyminen oli suoran kommunikoinnin takia helppoa. Laadimme aikataulun yhdessä kaikkien projektiin osallistuneiden kesken, joten pystyimme ottamaan huomioon osallistujien tarpeet ja työskentelyn eri vaiheet. Aikataulussa pysyminen suunnittelutyön ja toteutusten osalta onnistui hyvin. ILMEen toteuttama lopputulos oli vaikuttava, yhtenäisesti näyttelyn kokonaisilmettä kunnioittava sekä raikas ja modernisti koottu.
Sini Ojala, Näyttelyamanuenssi, Lahden Historiallinen museo
Oma osuuteni Lahden Historiallisen museon projektissa alkoi päänäyttelyn graafisen ohjeiston työstämisestä. Vaikka olen tehnyt ohjeistoja aikaisemminkin, näyttelyn 10 vuoden vaihtuvuussykli tarjosi uudenlaista haastetta suunnitteluun. Trendien kyllästämällä alalla näyttelyn ilmeen täytyy olla aikaa kestävä, ja samalla Lahden seutua ilmentävä. “Hissan” työryhmä oli asiakkaan, ILMEen ja muiden yhteistyökumppaneiden puolelta hyvin omistautunutta. Muun muassa tästä syystä projekti antoi paljon, ja yhteistyö oli myös todella hauskaa!
Leena Kirves, AD, ILME
Lahden Historiallinen museo
Lahden Historiallinen museo on avannut ovensa kesällä 2024 elämyksellisten näyttelyiden voimin. Museo pyrkii osallistavaan ja ajatuksia herättävään kävijäkokemukseen, joka tarjoaa kaikenikäisille näkemistä ja tekemistä. Päänäyttely ”Hyvä paikka” avaa aikaikkunoita päijäthämäläiseen arjen historiaan jääkaudelta nykypäivään. Kokoomanäyttely ”Kotiin – Karjalan kaikuja ja kuvia” kysyy, miltä kodin menettäminen tuntuu. Lisäksi museossa avautuu ”Asehuone” -näyttely. Talossa on myös runsaasti tilaa erilaisille tapahtumille ja kokoontumisille. Museokaupan puolella nähdään runsaasti paikallisia tuotteita sekä kirjakauppa.