Siirry pääsisältöön

OP Kaakkois-SuomiMeillä on jotain yhteistä – uusi OP Kaakkois-Suomi syntyi rakkaudesta omaan kotiseutuun

OP Etelä-Karjala ja OP Kymenlaakso yhdistyivät 1.5.2024 OP Kaakkois-Suomeksi, Suomen viidenneksi suurimmaksi osuuspankiksi. Kahden tasavahvan pankin yhdistyminen on merkittävää sekä pankin 172 000 asiakkaalle, pankin henkilöstölle että muille alueellisille yleisöille.

Paikallisuus, toimialueen elinvoimaisuus ja asiakkaiden kanssa yhdessä menestyminen ovat OP Kaakkois-Suomen toiminnan keskiössä. Myös lanseerausviestinnältä tahdottiin tunteisiin vetoavaa ja puhuttelevaa tarinankerrontaa, josta mahdollisimman moni pankin toiminta-alueella asuva löytäisi samaistuttavaa tarttumapintaa. Lanseeraussisällöillä haluttiin ensisijaisesti ohjata yleisöjä pankin verkkosivuille ja somekanaviin.

Ratkaisu

Asiakas oli tehnyt työtä varten mittavan alkukartoituksen, ja järjestänyt työpajoja, joihin koko OP Kaakkois-Suomen henkilöstö oli päässyt osallistumaan, ja sitä kautta vaikuttamaan lanseeraukseen.

Lähdimme suunnittelussa liikkeelle pohjatyöhön tutustumisesta sekä paikallisuuden kartoittamisesta – siitä, minkälaisen maantieteelliseen alueen uusi OP Kaakkois-Suomi kattaa, ja miten varmistamme samaistumiskokemuksen alueen laajoille yleisölle herättäen samalla ylpeyttä ja yhteishenkeä pankin työntekijöissä. Luomalla eri medioissa toimivan paikallisen tarinan ja Osuuspankin eri teemoja ilmentävän kuvakerronnan rakensimme eri kohderyhmiä puhuttelevan kokonaisuuden.

Lanseerauksen sydän on video, jossa liikutaan veden äärellä Kotkan, Imatran ja Lappeenrannan maisemissa sekä OP:n Kouvolan konttorilla. Iso osa videon henkilöistä on Osuuspankin omaa henkilökuntaa, joka avittaa yhteisen kokemuksen tunnetta ja henkilöstön sitoutumista.

Lanseerausta varten tehty mediasuunnitelma sekä kattavat digi- ja printtimateriaalit varmistavat, että uuden pankin syntymisestä viestitään kaikissa relevanteissa medioissa yhdenmukaisesti ja systemaattisesti useiden kuukausien ajan.

Mitä teimme

  • Lanseerausmarkkinoinnin ilme ja viestit
  • Lanseerausmainonnan mediasuunnitelma
  • Videoiden suunnittelu, tuotanto ja versionti
  • Teemavalokuvien suunnittelu, tuotanto ja animoiminen
  • Radiomainos
  • Paikallinen tarina
  • Printtimainonta
  • Digi- ja screenmainonta

Video- ja kuvatuotannossa kumppaneinamme olivat tuotantoyhtiö Optipari, Jani Mahkonen / Loma Graphics oy sekä meikki- ja hiustaiteilija Marika Suopohja.

Lanseerauskonsepti vetoaa omistaja-asiakkaisiimme heidän elämänsä eri vaiheissa.

ILME onnistui luomaan henkilöstömme tuottaman aineiston pohjalta lanseerauskonseptin, joka vetoaa omistaja-asiakkaisiimme heidän elämänsä eri vaiheissa. Kaikki aineisto noudattaa OP:n brändiohjetta. Pankin omien kasvojen ja Kaakkois-Suomen maisemien hyödyntäminen lisäsi kampanjan paikallisuuden tunnetta. Myös, kuin vahingossa, käyttöömme jäi termi ”kotikulmat”, jota olemme käyttäneet markkinointimme erilaisissa aineistoissa sen keksimisestä lähtien.

Marko Jylli,
Markkinointi- ja viestintäpäällikkö,
OP Kaakkois-Suomi

Asiakas

OP Ryhmän viidenneksi suurin osuuspankki, OP Kaakkois-Suomi, syntyi 1.5.2024 kahden tasavahvan osuuspankin, OP Etelä-Karjalan ja OP Kymenlaakson, yhdistyessä. Uuden pankin konttorit sijaitsevat Haminassa, Imatralla, Kotkassa, Kouvolassa, Lappeenrannassa, Parikkalassa ja Simpeleellä. Yhdistymisellä OP Kaakkois-Suomi vastaa muuttuvan maailman haasteisiin ja pystyy kohdistamaan enemmän voimavaroja laadukkaaseen asiakaspalveluun. OP Kaakkois-Suomella on 172 000 asiakasta, joista 116 000 on omistaja-asiakkaita, sekä 270 työntekijää.