Peikko GroupOptimaaliseen lopputulokseen innostavan konseptin ja sisältösuunnittelun avulla
Erilaisia betoniliitoksia ja liittopalkkeja elementti- ja paikallavalurakentamiseen valmistava Peikko on myös puuta, terästä ja betonia yhdistävän hybridirakentamisen asiantuntija ja edelläkävijä. 2022 syksyllä Peikko oli valmis lanseeraamaan hybridirakentamiseen tarkoitetun PUUCO®-tuoteperheen. Tuotelanseerauksen lisäksi hybridirakentamisen ympärille tarvittiin pitkäkestoinen ja laajamittainen kampanja, joka samalla toimisi lähtölaukauksena jatkuvaan tekemiseen aihepiirin ympärillä.
Ratkaisu
Olimme suunnitelleet Peikon kaksi edellistä mittavaa kampanjakokonaisuutta ja työskennelleet Peikon kanssa jo aikaisemmin kiertotalous-, vastuullisuus- ja hybridirakentamisen teemojen sekä PUUCO®-tuoteperheen tuotteistuksen ja lanseerauksen parissa, joten meillä oli kampanjan suunnitteluun hyvät lähtökohdat ja pohjaymmärrys.
Pääviestin Optimal Outcomes oivalsimme Peikon hybridirakentamisen kiteytyksestä, jonka mukaan eri materiaalien, komponenttien ja raamien tehokas yhdistäminen johtaa sekä turvallisempaan, nopeampaan, tilavampaan ja vastuullisempaan rakentamiseen. Toisin sanoen, optimaalisen lopputuloksen saavuttaminen on Peikon syy kehittää hybridirakentamista. Hyvä ja innostava pääviesti toimi inspiraationa kattavalle kampanja- ja sisältösuunnitelmalle, jota lähdimme toteuttamaan kuukausi kerrallaan.
Mitä teimme
Konsepti- ja kampanjasuunnitelmaan lukeutui mm.
- Konseptin kiteytys
- Pää- ja tukiviestit
- Kohderyhmäkohtaiset edut
- Kohderyhmäkohtaiset viestit
- Hybridirakentamisen visuaalinen tunnus
- Kampanjan päävisuaali
- Kampanjan sisältösuunnitelma ja sisältökalenteri
- Kampanjasivun suunnittelu ja sisällöntuotanto
- Kampanjasisältöjen sisällöntuotanto
- Tuotelanseerauksen suunnittelu ja sisällöntuotanto
Kampanjalla onnistuttiin herättämään uinuva kysyntä ja verkostoitumaan puurakentamisen eri tahojen kanssa.
Meillä oli visiotasoinen ajatus puulaatta-betoni -hybridivälipohjien ympärille rakennettavasta liitosekosysteemistä, joka mahdollistaisi tehokkaan hybridirakentamisen. Ei osattu arvioida markkinan kysyntää tälle tuoteperheelle, eikä muodostaa asiakasviestiä, tuotenimistä puhumattakaan. ILME kuunteli meidän kootut tarinat, kehitti tuotenimet ja asiakasviestin. Kampanjalla onnistuttiin herättämään uinuva kysyntä ja verkostoitumaan puurakentamisen eri tahojen kanssa. Kaukaisin yhteydenotto tuli Japanista, jossa Onikin Harri Australian toimistosta kävi esittelemässä PUUCOa.” Nyt meillä on sitten talon sisällä tiimi ”PUUCOn sisarukset” viemässä hybridirakentamista eteenpäin.
Petri Suur-Askola, Business Director, Connections, Peikko Group
Peikon ratkaisut tarjoavat välineet. Vain suunnittelijan mielikuvitus on rajana, joten miksei rakentaa vaikka suuri ”puumaja” keskelle urbaania kaupunkia?
– Toni Ruohonen, AD, ILME
Peikko Group
Peikko on vuonna 1965 perustettu perheyritys, joka valmistaa betoniliitoksia ja liittopalkkeja elementti- ja paikallavalurakentamiseen. Yrityksen pääkonttori on Lahdessa, ja lisäksi Peikolla on myyntitoimistot 33 maassa sekä sertifioitu tuotanto 12 maassa. Peikko työllistää maailmanlaajuisesti yli 2000 työntekijää, ja Peikon liikevaihto oli vuonna 2022 314 miljoonaa euroa.