Siirry pääsisältöön

Sujuva duetto kassalla – ikärajavalvonnan kampanja

Päivittäistavarakauppa PTY ryNuorten kanssa nuorten tavalla – Sujuva Duetto rakentaa yhteisymmärrystä

Haaste

Ikärajavalvonta on tärkeä osa päivittäistavarakaupan toimintaa. Laki määrää, että alkoholia, tupakkaa ja rahapelejä ostaessa jokaisen alle 30-vuotiaalta näyttävän asiakkaan tulee pyydettäessä todistaa ikänsä henkilöllisyystodistuksella. Kahden vuoden välein uudistettavalla viestintäkampanjalla halutaan vahvistaa jokaisen roolia vastuullisessa kauppa-asioinnissa ja kannustaa erityisesti nuoria toimimaan vastuullisesti kassalla.

Päivittäistavarakauppa PTY ry:n tavoitteena on viestiä ikärajavalvonnasta kannustavasti, yhteisen hyvinvoinnin edistämistä korostamalla. Ikärajavalvonta on sekä osa kassatyöntekijän työtä että ostajan velvollisuus. ILME suunnitteli sekä toteuttaa ikärajavalvonnan tärkeydestä muistuttavan valtakunnallisen kampanjan jo toista kertaa, tällä kertaa artisti Lxandra keulakuvanaan.

Ratkaisu

 

Internetin kanssa kasvaneiden sukupolvien edustajat ottavat omakseen netissä syntyneitä ilmiöitä ja seuraavat intohimoisesti sosiaalisessa mediassa vaikuttavia julkisuuden henkilöitä – mutta eivät ketä tahansa. Nuorille on erityisen tärkeää, että seurattavan henkilön ja sisällön arvomaailma kohtaa heidän omansa. Esimerkiksi asiakaspalvelijoiden hyvä kohtelu, tasa-arvo ja inklusiivisuus ovat arvoja, joiden takana nuoret odottavat eri brändien seisovan. Kun keskustellaan nuorten kanssa, on saarnaaminen turhaa.

Kampanjan keulakuvaksi valittiin suomalainen pop laulaja-lauluntekijä Lxandra, Berliinissä ja Los Angelesissa uraansa rakentanut nuori artisti, joka nousi Suomessa suuren yleisön tietoisuuteen erityisesti kevään 2023 UMK-ehdokkuutensa kautta. Hänen kappaleensa käsittelevät syvällisiä aiheita ja hän on puhunut avoimesti muun muassa mielenterveyteen liittyvistä teemoista, ja etenkin nuorempi yleisö kokee hänet samaistuttavaksi.

 

Sujuva duetto kassalla

Kampanjan ydin ”Sujuva duetto kassalla” korostaa sitä, kuinka kassalla sekä asiakas että kassahenkilö voivat omalta osaltaan sujuvoittaa asiointia ja pitää näin huolta itsensä ja muiden hyvinvoinnista. Osana kampanjaa yleisöä opastetaan toimimaan oikein eri tilanteissa, joissa kassahenkilö tekee ikärajavalvontaa. Lisäksi kuluttajia muistutetaan osallistavalla sisällöillä siitä, mitkä ovat ikärajavalvottuja tuotteita. Interaktiivisilla somesisällöillä sekä ”Mikä on mun ikä”-pelin avulla kampanja auttaa yleisöä myös oivaltamaan, että iän arvioiminen ei ole aina helppoa.

”Halusimme luoda kaupan kirjavasta ja laajasta mainospinnasta erottuvan ilmeen”

”Kampanjan visuaalisen ilmeen suunnittelu oli innostava ja haastava projekti, jossa yhdistyivät kohderyhmän arvot ja informatiivinen viestintä. Halusimme luoda kaupan kirjavasta ja laajasta mainospinnasta erottuvan kampanjan, joka puhuttelee erityisesti nuoria heidän omalla kielellään. Visuaalisessa suunnittelussa ammennettiin voimaa retroestetiikasta, mikä toi kokonaisuuteen lämpöä ja erottuvuutta. Tyylilliset ratkaisut tukivat artisti Lxandran valovoimaista persoonaa ja kampanjan musiikkiteemaa, mikä auttoi viemään kampanjan sanoman tehokkaasti perille. On ollut ilo nähdä, miten hyvin kampanja on vastaanotettu niin kaupoissa kuin sosiaalisen median kanavissa.”

Akseli Kilpinen
Art Director, ILME

Mitä teimme

Kampanjaa varten suunnittelimme ja toteutimme kaiken, avaimet käteen -periaatteella.

  • Konsepti, ydinviestit ja visuaalinen ilme
  • Kuvaukset Helsingissä, koordinointi & tuotannon ohjaus
  • Kampanjavideo ja hyperstill-videot
  • Kampanjan verkkosivu
  • Ikätesti-verkkosivu
  • Sisältöjen kirjoitus kaikkiin kanaviin
  • Sosiaalisen median suunnitelma 2 vuodelle
  • Somepostaukset ja hallinnointi, kanavina Facebook, Youtube, Instagram ja Tiktok
  • Tiktokkaajien yhteistyön koordinointi, mm. Bertarr ja Kini Le
  • Kaupan koulutusmateriaalit
  • Kaupan myymälämateriaalit: digiscreen-aineistot, julisteet, bannerit, kassatarrat, ilmoitusaineistot

Kampanjasivut: sujuvaduetto.fi

Katso myös edellinen suunnittelemamme ikärajavalvonnan kampanja: Näytön paikka

Onnistumiset

Materiaalit ovat näkyvillä lähes kaikkien Suomen päivittäistavarakauppojen mainospinnoilla, kuten screeneillä ja julisteissa kampanjan ajan.

Kampanjalla on lisäksi omat somekanavat Instagramissa, Facebookissa ja TikTokissa tunnuksella @sujuvaduetto. Ensimmäisen 6kk aikana kampanjan sosiaalisen median kanavien sisällöt saivat yli 5,2 milj. näyttökertaa. Tiktokissa tavoitettiin puolessa vuodessa yli 950 000 kohderyhmään kuuluvaa henkilöä.

TikTokissa kampanjan voi bongata muutaman kuukauden välein myös tunnettujen somevaikuttajien sisällöistä.

Kampanjan nettisivu sujuvaduetto.fi sisältää kampanjasisältöjen sekä Mikä on mun ikä -pelin lisäksi kattavaa ja hyödyllistä tietoa ikärajavalvonnasta ja sen eri asiointitilanteista.

ILMEen someammattilaiset aistivat viimeisimmät virtaukset ja visuaalinen työ on kerännyt kiitosta myymälöistä

Yhteistyön jatkaminen ILMEen kanssa tuntui luontevalta edellisen hyvin sujuneen sporttihenkisen kampanjan jälkeen. ILMEen idea musiikkiteemasta ja Lxandran mukanaolo kampanjassa luovat mahdollisuuden koskettaa uudenlaisia kohderyhmiä nuorten joukossa. Yhteistyö ILMEen tutun tiimin kanssa sujuu tehokkaasti ja mukavasti. ILMEen someammattilaiset aistivat viimeisimmät virtaukset ja visuaalinen työ on jo kerännyt kiitosta myymälöistä. Valovoimaisen ja rohkean Lxandran kanssa on helppo laulaa sujuvaa duettoa!

Mari Mattila
Viestintäpäällikkö, Päivittäistavarakauppa ry

PTY

Päivittäistavarakauppa ry PTY edustaa päivittäistavaroiden vähittäiskaupan ja foodservice-tukkukaupan yrityksiä elinkeino- ja yhteiskuntapoliittisessa päätöksenteossa. PTY:n tavoitteena on, että päivittäistavarakauppa toimii vapaassa kilpailuympäristössä ja tunnetaan vastuullisena toimialana sekä kuluttajan edun huomioivana toimijana elintarvikeketjussa.