Rakennusliike LaptiVaikuttavaa brändiä rakentamassa



Ratkaisu
Asiat voi tehdä hyvin tai ne voi tehdä huonosti. Jo brändityön ensiaskeleilla kävi selväksi, että Lapti on syntynyt intohimosta ensimmäiseksi mainittuun. Kipinästä rakentaa laadukkaasti ja luotettavasti. Koska hyvän päälle on hyvä rakentaa hyvää, brändiuudistusta lähdettiin kokoamaan tukevasti Laptin olemassa olevien ja arjessa vahvasti elävien arvojen päälle: rohkea, rehellinen, innostava ja vastuuntuntoinen.
Yhteisenä missiona oli rakentaa brändi, jonka laptilaiset voivat aidosti allekirjoittaa. Asetettu lopputulos saavutettiin säilyttämällä rohkeasti hyvää vanhaa sekä tuoden sopivassa suhteessa tarkoituksenmukaista uutta. Tämä näkyi niin hienovaraisena logon päivittämisenä kuin harkittuna värimaailman raikastamisena. Viestipuolelle ammennettiin inspiraatiota niin laptilaisten laadukkaasta kädenjäljestä kuin heidän jättämästään lämpimästä muistijäljestä. Lopputuloksena syntyi Vaikuttavaa jälkeä.

Mitä teimme?
Brändityö
- Mission, brändin ytimen ja arvojen kirkastus
- Äänensävyn määrittely
- Tarina, pääviesti ja hissipuhe
- Logo ja liikemerkki
- Väri, typografia ja kuvamaailma
- Ikonografia ja muut graafiset elementit
Uuden brändin ja brändiohjeiston lisäksi yhteistyöhön on sisältynyt lukuisten eri kontaktipisteiden uudistus, kuten verkkosivun UI/UX-suunnittelu, esitteet, työmaat, dokumentit sekä vaatetus. Yhteistyö on sisältänyt myös strategista suunnittelua ja konseptointia markkinointiviestinnän muuttuviin tarpeisiin.




Markkinointikonsepti
Tila hyvin, kaikki hyvin. Laadukkaasti rakennettu, toiveet ja tarpeet täyttävä tila on kaiken hyvän alku ja juuri. Laptin rakentamissa tiloissa kulmat eivät tule elämisen tielle. Niin palvelutalon kuin päiväkodin tulee olla sellainen, että se palvelee parhaalla mahdollisella tavalla juuri sinne tyypillistä elämää aina vauhdikkaista hippaleikeistä rauhallisiin bingohetkiin. Samalla tavalla myös kodin tulee elää mukana elämän kiemuroissa. Eläköön tila!
Sekä B2B- että B2C-puolelle taipuva uusi “Eläköön tila” -markkinointikonsepti luotiin tukemaan Laptin muodon muutoksen kokenutta brändi-identiteettiä. Markkinointikonsepti auttoi yhtenäistämään kaiken Laptin tekemän markkinoinnin luoden sille selkeät raamit.



Onnistumiset
Uudistettu brändi on jalkautettu onnistuneesti niin Laptin toimistoille kuin työmaille ympäri Suomea. Uusi ilme on näkynyt laajalti myös esimerkiksi asuntoesitteissä ja digimainonnassa. Lisäksi uuden ilmeen mukaiset verkkosivut ovat nähneet päivän valon. Suuren kertainvestoinnin sijaan uudistettua brändiä on tuotu osaksi arkea hallitusti porrastaen. Jalkautusprosessia on helpottanut ILMEen ja Laptin brändityön jälkeen jatkunut ja syventynyt markkinointikumppanuus.
”Laptilaiset koki uudistetun brändin omaksi ja positiiviseksi.”
Yhteistyö brändiuudistuksessa oli tiivistä, jouhevaa. Yleensä jo sovellusten ensimmäinen versio oli lähellä lopullista toteutusta. Spontaanissa kyselyssä heti brändiuudistuksen jälkeen laptilaiset koki uudistetun brändin omaksi ja positiiviseksi.
Jorma Koskelo, Myynti- ja markkinointijohtaja, Lapti




”Yhteistyö Laptin porukan kanssa sujui alusta asti loistavasti – selkeät suuntaviivat tekivät brändiuudistuksesta suoraviivaista ja tehokasta. Asiakkaan selkeä visio yhdistettynä tiimimme luovaan ja raikkaaseen otteeseen johti brändiuudistukseen, joka tuntuu sekä aidolta että vaikuttavalta. Huolellisen brändityön jälkeen myös jatkotoimenpiteet ovat edenneet jouhevasti ja kitkatta, mikä on tehnyt kokonaisuudesta entistäkin onnistuneemman. Kiitos Laptin asiantuntevalle tiimille ja omalle työryhmällemme, joka toi vision eloon vahvalla ammattitaidolla ja rohkealla tekemisellä.”
Mikko Nisula, Asiakkuusjohtaja ja strategi, ILME

Rakennusliike Lapti
Lapti on vakavarainen kotimainen rakennusliike, joka rakentaa koteja, toimitiloja, päivä- ja hoivakoteja, kouluja sekä sairaaloita ympäri Suomea. Vuonna 2024 Laptin liikevaihto oli 226 miljoonaa euroa ja se työllisti noin 400 alan ammattilaista.
Katso myös

Kalaneuvos – ohjelmayhteistyöllä potkua myyntiin
Erilaiset kalat kuuluvat suomalaiseen joulupöytään. Koska kilpailu eri brändien välillä on tiukkaa, Kalaneuvos halusi varmistaa, että kuluttajien lautasille löytävät jouluna 2024 yhä useammin heidän laadukkaat ja monipuoliset kalatuotteensa.
PTY ry Ikärajavalvonnan kampanja
Päivittäistavarakauppa PTY ry:n tavoitteena on viestiä ikärajavalvonnasta kannustavasti ja yhteistä vastuuta korostamalla. ILME suunnitteli ikärajavalvonnan tärkeydestä muistuttavan valtakunnallisen kampanjan, jonka keulakuvana toimii artisti Lxandra.