Siirry pääsisältöön

Paras tapa tuntea huominen on luoda se itse

XAMK – Kaakkois-Suomen Ammatti­korkea­kouluXamkin viestinnällinen identiteetti kannustaa kokeilemaan, oivaltamaan ja oppimaan rohkeasti

Tammikuun 2017 alussa toimintansa aloittanut Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu XAMK on alusta saakka tehnyt Suomen korkeakoulukentällä erottuvaa markkinointia. Brändilupaus ja kattoviesti ”Tunne huominen” ja tukiviesti ”Kampuksena koko maailma” olivat iskostuneet Xamkin ensimmäisten vuosien aikana vahvasti eri kohderyhmien tietoisuuteen. Koska koulutusalalla ajassa kiinni ja sen edellä pysyminen on elinehto, lähdettiin Xamkin viestinnällistä identiteettiä päivittämään 2020 lopussa vastaamaan päivittynyttä strategiaa ja uusia, tunnistettuja tarpeita.

Ratkaisu

Lähdimme suunnittelemaan uutta tarinaa ja viestikokonaisuutta kilpailijakartoituksen ja Xamkin strategiaan ja kohderyhmiin tutustumisen kautta. Suomessa ammattikorkeakoulujen tehtävä ja toiminta on erittäin laajaa, vastuullista ja sanottavaa on paljon. Kaiken tiivistäminen bränditarinaan oli haastavaa, mutta palkitsevaa. Valmis tarina vie lukijan Xamkin maailmaan kertomalla xamkilaisuudesta sekä Xamkin visiosta, missiosta että lupauksesta.

Laajan organisaation hissipuhe rakennettiin kolmiportaiseksi kokonaisuudeksi. Sen ytimessä on yleinen hissipuhe, johon kiteytyy Xamkin tarkoitus, strategiset painopisteet ja erottavat tekijät kolmena kiinnostavana pointtina. Hissipuhe suunniteltiin taipumaan myös eri kampusten sekä henkilökohtaiseen käyttöön.

Viestipäivityksen keskeinen oivallus löytyi brändilupauksen ”Tunne huominen” laajentamisesta tukiviestiksi ”Paras tapa tuntea huominen on luoda se itse”. Tukiviestissä tulee esille xamkilainen ajatusmaailma rohkeasti kokeilemisesta ja tekemisestä – ajatuksesta, että jokainen voi itse luoda oman näköisensä huomisen. Kohderyhmäkohtaisista viesteistä muotoiltiin yhtenäiset kaksisanaiset kehotteet, jotta tunnistettavuus ja sävy säilyy yhtenäisenä eri kohderyhmien välillä.

Päivitetty brändiohjeisto viesteineen, äänensävy, tarina ja hissipuheet otettiin käyttöön keväällä 2021 ja ohjeistoon voi tutustua osoitteessa https://www.xamk.fi/xamkin-brandiohjeisto-2/.

Mitä teimme?

  • Äänensävyohjeistus
  • Bränditarina
  • Kolmitasoinen hissipuhe (yleinen, kampuskohtainen ja henkilökohtainen)
  • Viestihierarkia
  • Pääviestin avaaminen tukiviestiksi
  • Brändiviestit
  • Kohderyhmäkohtaiset viestit ja ingressit
  • Kokonaisuus suomeksi ja englanniksi

XAMKin viestinnällisen identiteetin uudistaminen oli suuri puristus, jonka onnistumisen varmisti asiakkaan luottamus ja tiivis yhteistyö. Erityisesti kolmiportaisen hissipuheen suunnittelu jäi mieleen – näin varmistetaan, että isossakin organisaatiossa jokainen voi muodostaa puheesta itselleen ja kuulijalle relevantin.

Anna Valkonen, Luova strategi, ILME

XAMK

Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu Xamk on vastuullisen hyvinvoinnin, teknologian ja luovan talouden korkeakoulu, joka tarjoaa yli 40 eri amk-koulutusta ja yli 30 yamk-koulutusta. Xamkissa on noin 11 500 opiskelijaa ja yli 900 asiantuntijaa neljällä eri kampuksella: Kotkassa, Kouvolassa, Mikkelissä ja Savonlinnassa.