Siirry pääsisältöön
Blogi 9.5.2022

Valitse kanavat viisaasti – somestrategia linjaa, mitä some-markkinoinnissa tapahtuu

Kirsi Rajala

Sosiaalisessa mediassa eivät kanavat lopu kesken: runsaus voi kuitenkin asettaa haasteita, jos somestrategiaa ei ole kiillotettu kirkkaaksi.

Somestrategiaa suunniteltaessa prosessi alkaa yleensä kohderyhmäanalyysistä ja kanavavalinnoista. Kokosimme alle kattauksen tyypillisimmistä somekanavista ja siitä, ketä kanavissa kannattaa lähteä tavoittelemaan.

”Harvoin jokainen kanava on yrityksen liiketoiminnalle olennainen ja vielä harvemmin resurssit riittävät joka kanavaan panostamiseen. Valitse siis viisaasti.”

Kirsi Rajala, Sisältöspesialisti, Mainostoimisto Ilme

Somestrategian rakentaminen pähkinänkuoressa:

  • Tunne kohderyhmäsi: miten kohderyhmäsi käyttäytyy somessa ja missä heidät tavoittaa? Esimerkiksi Facebookin ja TikTokin käyttäjät eroavat toisistaan kuin yö ja päivä.
  • Ei kaikille kaikkea: jokaisella valitulla kanavalla tulee olla omat tavoitteet ja suunnitelmat, jotka pohjautuvat kanavan ominaisuuksiin.
  • Ole realistinen: mitkä resurssinne ovat? Someen ei kannata lähteä, jos siihen ei pysty panostamaan. Some pohjautuu vuorovaikutukseen ja vaatii aina managerointia.
  • Ole rohkea ja anna aikaa: kokeileminen ja pitkäjänteisyys kannattavat. Harvassa muussa mainosmuodossa sisältöjen seurattavuus on samalla tasolla kuin somessa. Some on hektinen alusta markkinoijalle, mutta parhaat tulokset saavutetaan ajan kanssa pitkäjänteisyydellä.
  • Suunnittele jatko: somestrategia kannattaa suunnitella vuosiksi eteenpäin, jotta se palvelee parhaiten liiketoiminnan tarpeita. Toimintaympäristön nopeat muutokset kannattaa huomioida ja päivittää strategiaa aina tarpeen vaatiessa.

TikTok

Yksi somemaailman tuoreimmista tulokkaista on TikTok, jonka mahdollisuudet B2C-markkinoinnissa nousevat usein esiin. Pandemia sysäsi TikTokin käyttäjäluvut hurjaan kasvuun, ja ajat nuorison hupsuna tanssikanavana ovat kaukana takana.

TikTokia käyttää Suomessa kuukausittain 1,2 miljoonaa ihmistä, joista noin 60 % on naisia. TikTok koukuttaa: käyttäjät viettävät alustan parissa keskimäärin päivittäin lähes 1,5 tuntia. Nuoria aikuisia metsästävälle markkinoijalle TikTok on kultakaivos. Lähes 70 % käyttäjistä on 18–34-vuotiaita.

Sisällöntuottajalle TikTok on hektinen alusta, johon tarvitsee panostaa. Kanavan algoritmi on armoton ja suosii tekijöitä, jotka tuottavat paljon sisältöä. TikTokissa kohderyhmää palvelevat sisällöt ovat kaiken ydin: seuraajamäärällä ei ole väliä, vaan ilahduttavat sisällöt saattavat levitä viraaliksi ilman suurta fanijoukkoa. TikTokissa ennustettavuus on vaikeaa. Joskus saattaa osua hittiin, toisinaan hyvätkin sisällöt voivat kadota FYPin pyörteisiin.

ps. Tiesitkö, että tiktokissa voi mainostaa myös ilman TikTok-tiliä? TikTok on vielä melko harvojen valinta mainosalustaksi, joka mahdollistaa edullisen ja tehokkaan mainonnan.

Kenelle TikTok sopii?

  • Yritykselle, jolla on resursseja. TikTokin sisällöntuotanto on hektistä: kanavassa trendaa käytännössä joka päivä jokin uusi asia.
  • Markkinoijalle, jonka kohderyhmään kuuluvat milleniaalit ja z-sukupolvi.
  • TikTok sopii mainostajalle, jolla on sanottavaa. TikTokissa toimivat kursailemattomat ja kotitekoiset sisällöt.
  • TikTok on erinomainen kanava brändinrakennukseen sekä esimerkiksi työnantajamielikuvan kehittämiseen. Tuotemyynti ei kuulu TikTokiin.

Meta (Instagram ja Facebook)

Viime vuonna tapahtui pieni läpimurto, kun Instagram porhalsi käyttäjämäärissä ensimmäistä kertaa Facebookin ohi. Lähes puolet suomalaisista käyttää Instagarmia viikoittain ja tahti vain kiihtyy: noin vuoden aikana käyttö kasvoi lähes 23 prosenttia. Käyttäjistä noin 45 prosenttia on naisia.

Metan laaja käyttäjäpooli takaa, että kanavista löytyy kohdeyleisöä aiheelle kuin aiheelle. Instagramissa käyttäjät ovat pääasiassa nuorempia kuin Facebookissa: IG on erityisen suosittu alle 40-vuotiaiden keskuudessa, kun FB-käyttäjien keski-ikä on taas noin 42 vuotta. Facebookissa käyttäjiä löytyy melko tasaisesti aina parikymppisistä senioreihin, mutta yhä harvempi nuori kertoo käyttävänsä alustaa aktiivisesti.

Instagram on ketterä mainosalusta, jossa pysäyttävillä kuvilla pääsee pitkälle. Facebook taas sopii alustana oikeastaan minkä tahansa markkinoimiseen sekä kuluttajille että B2B-markkinoille. Meta on kanavista mainostajalle julmin: ilman rahaa on melko epätoivoista saavuttaa näkyvyyttä julkaisuille. Lohduttava on, että hyvin pienetkin panostukset mainosbudjetissa tuovat reippaasti näkyvyyttä.

Kenelle Meta sopii?

  • Facebook ja Instagram ovat ketteriä kanavia, joissa tavoittaa helposti monipuolista kohdeyleisöä.
  • Visuaalista ilmaisua rakastaville ja videoista syttyvälle. Brändätyt mainoskuvat kannattaa unohtaa niin Facebookissa kuin Instagramissa. Mieti, miksi asiakkaasi haluaisivat viettää tilisi kanssa aikaa. Muista tarjota asiakkaallesi lisäarvoa joka julkaisussa!
  • Älä unohda työntekijöitä: erityisesti Insta on oiva kanava sitouttaa nykyistä ja tulevaa henkilökuntaa. Kerro yrityskulttuurista, unohda puhdas tuotemyynti.
  • Mainostajalle: Meta on mainonnan näkökulmasta somealustoista edelleen täysin omaa luokkaansa.

LinkedIn

Kun TikTok palvelee erityisesti B2C-kauppaa, LinkedIn alkaa olla jo B2B-maailman veteraani. LinkedIn on muutamassa vuodessa kaksinkertaistanut kävijämääränsä ja muuttunut CV-alustasta kiihkeäksi eri alojen ammattilaisten kohtauspaikaksi. LinkedIn on oiva väylä kosiskella erityisesti asiantuntijatöissä työskenteleviä, mutta alustan kasvun myötä sen käyttäjäpooli on monimuotoistunut.

Ennen LinkedIniin hyppäämistä on hyvä miettiä, ketä LinkedInissa kannattaa tavoitella. Alusta on yritykselle erinomainen paikka kasvattaa asiantuntijuuttaan sekä paikkaansa alan ajatusjohtajana. Puhtaaseen tuotemyyntiin LinkedIn sopii heikosti.

LinkedInissa mainonta on muihin somealustoihin verrattuna kallista. Korkeasta hinnastaan huolimatta LinkedInissa on poikkeukselliset mahdollisuudet kohdentaa mainontaa tiettyjen alojen asiantuntijoille esimerkiksi tittelien, toimialan ja työhön liittyvien kiinnostuksen kohteiden mukaan. Käy lukemassa tarkempi blogiteksti siitä, miten LinkkedIin mainoskahinoissa pärjää.

Kenelle LinkedIn sopii?

  • Asiantuntijoita etsivälle. LinkedIn on somealustoista vahvimmin työelämään kytkeytyvä.
  • LinkedInin käyttäjät ovat pääasiassa 25–55-vuotiaita. Alustalla on hyvä läpileikkaus niin junior- kuin senior-osaajista.
  • Sanottavaa omaavalle: hajuttomuus ja mauttomuus ei kuulu LinkedIniin. Ihmiset lähtevät LinkedInissa helposti keskusteluihin mukaan ja kiinnostavilla avauksilla näkyvyyttä on helppo saavuttaa – myös ilman mainosrahaa.